Activitat 1: De Gimcana
Per la Ciutat
Aquestes activitats són destinades a nens de
cicle superior per tal de què coneguin més a fons la cultura i la història del
municipi de Tossa de Mar.
Introducció a l'activitat
Una de les activitats que proposem és
fer una gimcana perquè és una activitat on els nens són els protagonistes.
Mitjançant aquesta, podem fer investigar o treballar als nens sobre diferents
aspectes: medi ambient, historia, cultura.. relacionats tots amb Tossa de Mar. Farem
grups per tal que cada membre d’aquest tingui un rol i, amb la bona col·laboració
de cada un, hauran de fer el possible -ja sigui preguntant a habitants, comerciants,
buscant a la biblioteca del poble, utilitzant el mapa o indagant entre ells- per tal de completar la gimcana. Per a donar
un punt més competitiu, posarem uns límits de temps de dues hores per a poder
completar-la, així doncs, una prèvia organització del grup farà que aquests
passin la prova més fàcilment i amb un millor temps. És una manera també, per a
què aprenguin a orientar-se sols per un territori que els hi és proper, mostrant
així les diverses competències adquirides al llarg de la primària. Aquesta
mateixa activitat, requereix tenir l’habilitat motriu de desplaçar-se, per a
fer-ho amb més rapidesa; la competència de l’ús d’informació i selecció
d’aquesta i la competència social i ciutadana, entre d’altres.
Objectius de l'activitat
- Aprendre a orientar-se amb l’ajuda d’un mapa per tal d’arribar al punt desitjat.
- Promoure el treball cooperatiu i el respecte entre companys.
- Conèixer la cultura i la història del municipi de Tossa de Mar.
- Aprendre a identificar elements característics de diferents escultures o monuments.
Explicació de l’Activitat
Aquesta activitat consisteix a realitzar
una gimcana per Tossa de Mar per tal que els alumnes puguin conèixer alguns
dels indrets més emblemàtics i coneguts d’aquest poble. L’activitat està
programada de manera que no duri més de dues hores. Durant aquest període de
temps, els alumnes han de voltar pel poble en grups de cinc persones ajudant-se
entre ells per tal d’arribar a una sèrie de monuments i edificis que han estat
seleccionats prèviament per el mestre/a.
Per tal de facilitar la realització de
la tasca, cada grup disposarà d’un mapa de Tossa on s’ha marcat amb un punt
vermell la situació dels 10 llocs que cal visitar. Es tracta, doncs, de saber
orientar-se pel poble amb l’ajuda del mapa que se'ls hi proporciona – entre d’altres
–.
A més, un cop han arribat als indrets previstos, se’ls demana que escullin –d’entre uns fragments escrits proporcionats pel mestre/a– aquell que descriu o dóna més informació sobre cada lloc en qüestió.
Us proposem diversos fragments relacionats amb les diferents escultures/monuments de Tossa de Mar per tal de què els nens els puguin dur a terme mentre realitzen la gimcana:
- Escultura en bronze de Bonaventura Ansón (Tossa de Mar, 1945), realitzada el 1998, que simbolitza la representació d'un relleu generacional. Es troba situada en el camí d'accés a la Vila Vella que voreja la platja. La Vila Vella, que es l'únic exemple de població medieval fortificada que encara existeix a la costa catalana i que va ser declarat Monument Històric Artístic Nacional l'any 1931, es troba dins d'un recinte emmurallat construït entre els segles XII i XIV, com a defensa pels problemes amb la pirateria, se'n conserva gairebé la totalitat del perímetre original i tres grans torres cilíndriques anomenades des Codolar, de ses Hores i d'en Joanàs.
- Edificada al s. XVI, s’explica que va ser un exvot del mariner Antoni Caixa i un agraïment a la Verge del Socors per haver-lo salvat d’un naufragi. L’actual va patir una remodelació al s. XVIII que li va donar la fesomia actual. Situada en el que es coneixia com a camp de la Creu, ja que era el lloc on originàriament hi havia la creu de terme, i al bell mig del camí de ral que anava a Girona i del camí que conduïa a Lloret, aviat es convertí en un important centre religiós per la devoció que hi tenien els mariners i negociants. Conservava també una important col·lecció d’exvots, actualment desapareguts. El magnífic altar barroc va ser malauradament destruït durant la Guerra Civil. Molt probablement era obra de Pau Costa.
- D’estil neoclàssic, es va començar a construir l’any 1755 i es va acabar l’any 1776. El 12 de novembre de 1750 es va obtenir la llicència del Consell Reial per construir un nou temple. Tot i ser un edifici senzill, en destaca el volum de la nau central. Decorada originalment amb altars i imatges d’estil barroc popular, molts d’ells procedents del taller local de Cas Fuster, s’ha de lamentar la desaparició d’aquest valuós patrimoni durant la Guerra civil. La pintura de l’interior ha estat recentment restaurada i aquesta ha recuperat part de la seva bellesa i lluminositat.
- Aquesta escultura de bronze realitzada per Ernest Maragall l’any 1966 en honor a la dona marinera es troba situada en l’extrem sud de la platja. Segons diu la llegenda, si es toquen els peus d’aquesta escultura mirant cap al mar es faran realitat tots els desitjos. Els bancs que es troben juntament a l’escultura són un bon lloc per a observar el paisatge.
- Aquest mas va ser un dels primers que es van construir fora muralles arran de l’augment de població del s. XVI. Situat en el barri de sa Roqueta, típic barri de pescadors, és un digne exemple de mas fortificat, construït així perquè en el moment de la seva edificació restava isolat davant el mar i era presa fàcil de pirates. L’edifici presenta un magnífic portal rodó, al damunt del qual un matacà ens evidencia la protecció davant de possibles ràtzies dels pirates del nord d’Àfrica. També en destaquen les finestres gòtiques bellament esculpides amb angelots. A l’interior, s’hi conserva en perfectes condicions una fresquera excavada en la roca viva.
- Aquest és un edifici singular gràcies al seu eclecticisme estètic. Fou construït el 1906 per l’arquitecte Antoni de Falguera, deixeble de Puig i Cadafalch, per encàrrec de Joan Sans. L’edifici té una façana marítima singular, amb gàrgoles modernistes que representen les quatre estacions, amb trencadís de ceràmica vidrada i forja molt similar a la que trobem a la Casa Vicens de Barcelona. Aquesta façana estava decorada originalment amb pintures de temàtica vegetal i amb dues figures femenines que actualment no es conserven. A l’interior es conserva gran part del repertori decoratiu que dissenyà Antoni de Falguera. Els magnífics vitralls amb elements vegetals, juntament amb l’espectacular llar de foc, són d’estil absolutament modernista. El 1930, la Casa Sans passà a ser propietat de la família Vilallonga. Pertanyen a aquesta època l’escala de marbre i la font amb l’escultura de Diana caçadora, obra de Frederic Marés.
- L'any 1950 es va rodar a Tossa la pel·lícula Pandora i l'Holandès Errant". dirigida per Albert Lewin i protagonitzada per James Mason, Ava Gardner i Mario Cabré. El seu rodatge va representar un gran esdeveniment pel tranquil poblet encara en plena postguerra quan encara no havia arribat el turisme massiu. L'any 1998 es va erigir una estàtua en bronze, de mida natural, de la protagonista, que a l'època del film tenia vint-i-vuit anys. L'obra és deguda a l'artista gironina Ció Abellí.
- Situat a dalt de tot de Vila Vella, i construït l’any 1917, s’ha convertit en un centre d’interpretació dels de la nostra costa. Aquest equipament innovador pel que fa al plantejament museològic és un espai de referència per a tota aquella persona interessada en obtenir una visió aprofundida del món dels senyals marítims. El centre és audiovisual a fi i efecte que sigui entenedor per a tothom sigui quina sigui la seva condició idiomàtica. El discurs ens acosta a la història i a la tecnologia del seu món, així com a la vida de qui hi vivia. L’espai pròpiament de museu permet contemplar diverses peces relacionades amb aquest patrimoni marítim.
- Són elements decoratius monumentals que eren realitzats en pedra i assenyalaven el límit del terme municipal. La de Tossa és d’estil gòtic popular, datada als segles XIV i XV. Les seves extremitats són floronades, és a dir, acabades amb la flor de lis. Al revers hi apareix la imatge del Sant Crist crucificat i a l’anvers hi trobem la Mare de Déu. En el capitell que hi ha a sota, hi trobem representats Sant Pere, patró dels pescadors, i Sant Benet, fundador de la comunitat benedictina.
- Situat a l’antiga casa del batlle de sac o governador, va ser inaugurat l’1 de setembre de 1935 i va esdevenir el primer de l’Estat espanyol. Des de sempre, Tossa havia estat un reclam artístic: la bellesa del seu paisatge ja havia inspirat moltes obres a les darreries del s. XIX. Però va ser al s. XX durant els cinc primers anys de la dècada dels anys trenta, que Tossa es convertí en pol d’atracció d’artistes de totes les disciplines i procedències i es va transformar en un nucli d’avantguarda. Sense oblidar els artistes del país com Rafael Benet o Pere Créixams, que ja sojornaven a Tossa, artistes de la talla de Marc Chagall, André Masson, Georges Bataille, etc. van instal·lar-se i treballar a la vila, alguns d’ells fins que va esclatar la Guerra Civil, moment en què aquest període tan fructífer va quedar estroncat. Però abans que arribés aquesta malaurada època de la nostra història, l’any 1935 un grup d’intel·lectuals sensibles a l’art el fundaren amb la intenció de deixar constància del que s’estava creant en aquells moments i del llegat arqueològic que restava a Tossa i que procedia del jaciment dels Ametllers. Actualment, custodia bona part de les peces arqueològiques de la vil·la dels Ametllers, així com una important col·lecció d’art.
Ítems d'Avaluació de l'Activitat
- Les diferents activitats pautades que se'ls ha donat:
- La relació: de la situació geogràfica amb el nom del monument, el mapa.
- La relació: del nom del monument amb la seva descripció, la fitxa.
- La participació de tots els membres del grup.
- L'actitud i la predisposició a l'hora de realitzar les activitats.
- L'assoliment dels objectius plantejats prèviament.
Activitat 2: Que n’opines?
Introducció a l’activitat
Amb la realització de la tercera activitat volem que els nens no només coneguin sobre els monuments, aprenguin a orientar-se, treballar amb grup,... Sinó que volem anar més enllà i ens agradaria que aquests coneguessin la opinió dels mateixos habitants; gent gran, immigrants, jovent, treballadors dels diferents àmbits econòmics,... Abans d'aquest primer pas, ens assegurarem que cada nen ja té la seva pròpia opinió i criteri per a parlar sobre els fets i el dia a dia de la seva vila. Per això, farem una activitat similar al debat on els nens amb total llibertat, parlaran, ja sigui per donar opinions constructives com per reconèixer determinats mèrits de Tossa formulant-se així diferents preguntes.
Amb la realització de la tercera activitat volem que els nens no només coneguin sobre els monuments, aprenguin a orientar-se, treballar amb grup,... Sinó que volem anar més enllà i ens agradaria que aquests coneguessin la opinió dels mateixos habitants; gent gran, immigrants, jovent, treballadors dels diferents àmbits econòmics,... Abans d'aquest primer pas, ens assegurarem que cada nen ja té la seva pròpia opinió i criteri per a parlar sobre els fets i el dia a dia de la seva vila. Per això, farem una activitat similar al debat on els nens amb total llibertat, parlaran, ja sigui per donar opinions constructives com per reconèixer determinats mèrits de Tossa formulant-se així diferents preguntes.
Un cop això, sortiran al carrer per grup, d'aquesta manera tindran una visió de totes les opinions que recolliran i aquestes abraçaran diferents àmbits, la gent gran demanà unes coses diferents a la gent jove per exemple: l’opinió la de la peixatera no serà la mateixa que la del noi de 20 anys. A més, tot i que els nens han de tenir un domini dels recursos tecnològics i de selecció del munt d'informació, també hauran de saber preguntar i interactuar amb la gent ja que és un aspecte molt important per a anar desenvolupant i treballant. Amb la recollida d'opinions hauran de classificar-les en positives i crítiques constructives i posteriorment, realitzar una posada en comú amb els resultats a l'aula i comprovar si les opinions dels diferents grups són similars o no. Com a resultat, podran obtenir un conjunt de conclusions no només a nivell de la seva ciutat sinó que potser s'adonen que qualsevol gràfic o enquesta pot variar en funció de l'hora del dia que s'hagin fet les preguntes, la zona, entre d'altres.
Objectius de l’activitat
- Promoure el treball cooperatiu i el respecte entre companys.
- Conèixer la cultura i la història del municipi de Tossa de Mar.
- Conèixer diverses opinions sobre un mateix tema.
- Respectar les opinions dels altres així com, tenir-les en compte.
Explicació de l’activitat
Dividirem l’activitat en tres parts, dues de les quals seran de treball a l’aula:
Primer de tot farem una pluja d’idees conjunta a la pissarra, amb preguntes que vagin sorgint sobre Tossa de mar, qüestions que poden ésser resoltes amb una simple pregunta a algú del municipi. Alguns exemples de preguntes que podrien sorgir són:
· Que et sembla Tossa de Mar?
· Quins creus que són els canvis més característics que ha patit aquest municipi?
· Aquests canvis són encarats a la millora del municipi o no?
· (...)
Posteriorment, realitzarem una sortida per Tossa de mar dividint la classe en dos grups, per a què les entrevistes es puguin fer més fàcilment i també, puguin abastir diferents zones de la població (cada grup tindrà la seva pròpia zona on realitzar les entrevistes). Cada nen tindrà l’obligació de fer un mínim de tres entrevistes per tal de tenir material de cara a la reflexió final.
Finalment, i un cop realitzades les entrevistes a diferents persones del municipi, farem una petita posta en comú en grups d’unes cinc o sis persones per tal de treballar la cooperació (respectar el torn, escoltar, dialogar, etc.) i posteriorment, una reflexió final grupal comentant aquelles conclusions que s’han extret després de realitzar l’activitat.
Ítems d’avaluació de l’activitat
· La participació activa a l’aula
· La realització de les tasques encomanades
· La participació de tots els membres del grup a l’hora de dur a terme la posta en comú.
· L'actitud i la predisposició a l'hora de realitzar les activitats.
· L'assoliment dels objectius plantejats prèviament.
Activitat 3: Una mirada fotogràfica a Tossa de Mar
Introducció a l’activitat
Amb aquesta quarta activitat es convida als nens/es a fer una sortida pel municipi de Tossa de Mar per què coneguin més d’aprop tots els elements urbanístics, culturals, naturals, comerços que el conformen, etc. Per fer aquesta activitat necessitaran una càmera fotogràfica que portarà cada un dels components del grup. El fet d’anar fotografiant aquests indrets, els ajuda a ser més observadors i reconèixer o discriminar els diferents elements d’una manera més dinàmica, aprofitant els recursos que ofereixen les TIC. Mentre uns realitzen la feina anteriorment esmentada, els altres observen quines son les persones que hi habiten o hi treballen a la zona, podent interactuar amb ells, si és necessari, per tal de conèixer millor allò que volen fotografiar. Per exemple, si es troben en una zona comercial, han de tenir en compte quin tipus d’establiments hi ha, preguntar als comerciants si fa temps que hi treballen, si són establiments tradicionals o pel contrari si són nous.
Aquest exercici donarà autonomia als alumnes alhora d’organitzar-se per treballar en equip, ja que decidiran per ells mateixos quan volen realitzar la tasca i decidir el temps que necessiten dedicar per assolir tota la informació. Al mateix temps desenvoluparan competència comunicar-se verbalment, de manera respectuosa i adequada a l’hora d’interactuar amb els habitants de Tossa.
Objectius de l’activitat
- Descriure el municipi a través de la fotografia.
- Conèixer més a fons com és Tossa de Mar.
- Treballar de manera cooperativa.
- Aprendre a fer servir les noves tecnologies i aprofitar les potencialitats que aquestes ens ofereixen.
Explicació de l’activitat
Aquesta activitat consisteix a realitzar en grups de quatre o cinc alumnes una presentació Power Point amb imatges que ells mateixos han fet al municipi. Cada alumne s’encarregarà de fer fotografies a tots aquells aspectes de Tossa de Mar que consideri rellevants (relleu, monuments i edificis emblemàtics, elements urbanístics, establiments...) per tal d’il·lustrar de manera gràfica com és aquest municipi i la seva gent (a què es dedica, si hi ha turisme...).
És important destacar que aquesta activitat durarà unes dues setmanes, durant les quals els alumnes han de ser autònoms i anar fent fotografies. El dia acordat, a finals de la primera setmana, es portaran totes les fotografies a classe i cada grup treballarà per tal d’agrupar-les per temàtiques. Un cop totes les fotografies estiguin ordenades, cada grup haurà de fer una presentació oral davant la resta de companys. Tindran una setmana per organitzar-se els torns de paraula, de manera que cadascú pugui intervenir i explicar quins aspectes de Tossa mostren les seves fotografies.
És important destacar que aquesta activitat durarà unes dues setmanes, durant les quals els alumnes han de ser autònoms i anar fent fotografies. El dia acordat, a finals de la primera setmana, es portaran totes les fotografies a classe i cada grup treballarà per tal d’agrupar-les per temàtiques. Un cop totes les fotografies estiguin ordenades, cada grup haurà de fer una presentació oral davant la resta de companys. Tindran una setmana per organitzar-se els torns de paraula, de manera que cadascú pugui intervenir i explicar quins aspectes de Tossa mostren les seves fotografies.
Ítems d’avaluació de l’activitat
- Participació activa de cada alumne alhora de fer les fotografies: si porta la càmera fotogràfica, si proposa idees, lloc i monuments per treballar, etc.
- Exposició clara, precisa i original davant la resta de companys i dins el temps determinat.
- Intervé de manera coherent davant les exposicions dels seus companys i aporta la seva visió sobre la temàtica.
- L’originalitat de les fotografies realitzades sobre Tossa i les diferents temàtiques
Activitat 4: Tossa de Mar en preguntes!
Autor: Ariadna Cordones, Lídia Martínez, Laura Noguer, Judit Poch i Alba Vicent E-mail: capbussat.a.tossademar@gmail.com | Àrea: Ciències Socials Nivell: 3r de primària |
INTRODUCCIÓ | Ús convidem a que us capbusseu a Tossa de Mar , per còneixer la
seva història i les seves caractístiques més rellevants que conformen
aquest maravellós indret!
Objectius
|
PREGUNTES | 1.- En quina comarca es troba Tossa de Mar? Busca un mapa i enganxa’l
a la teva llibreta. Podries dir quins pobles, al voltant de Tossa,
podríem visitar? 2.- En quin any rep el nom oficial de “Tossa de Mar”? Quin nom rebia en l’època Romana? Quin és el gentilici de Tossa? 3.- Digues una tradició popular del poble. Quan es celebra? Què diu la tradició? 4.- En quin any es va construir el Castell de Tossa de Mar? Amb quina finalitat? 5.- Perquè es van construir les muralles de la Vila Vella? En quins segles es van construir? 6.- Quina activitat econòmica principal hi havia a Tossa al segle I? I Actualment? 7- On està situat el far de tossar de mar? En quin any s'inicia la seva construcció? Quin ús se li dona actualment? 8.- Quines activitats es poden fer actualment al municipi de Tossa de Mar? En quins llocs es poden fer? |
RECURSOS | Aquí teniu una série de fonts d'informació per poder respondre les preguntes: Búsqueda de Mapes - https://maps.google.es/?ie=UTF8&hl=ca La Costa Brava - http://www.acostabrava.com/tossademar/index.htm Història de Tossa de Mar - http://tossa-de-mar.costasur.com/es/geografia-historia.html El castell de Tossa de Mar - http://www.castillosnet.org/programs/castillosnet.php?tip=ficcas&dat=gerona/GE-CAS-070 Tossa de Mar: activitats, turisme, etc. - http://www.tossademar.com/ Ajuntament de Tossa de Mar - http://www.infotossa.com/index.php Tossa Turístic - http://www.tossa.com/index_cs.htm Fitxa Tècnica de Tossa de Mar - http://ca.wikipedia.org/wiki/Tossa_de_Mar |
LA GRAN PREGUNTA | Amb tot el que has après de Tossa de Mar, com creus que evolucionarà en un futur? Quines activitats econòmiques seran les principals? Canviaran de les d’ara? |
AVALUACI | Aquesta activitat s'avaluarà a partir de la quantitat de preguntes
encertades i els errors; a més a més, es tindrà en compte la
originalitat de la resposta a la pregunta final.
|
Hola nois!!!
ResponEliminaLes vostres activitats estan molt treballades i creiem que són molt adients ja que en la majoria com be dieu en el en l'activitat busqueu que siguin ells els protagonistes i això fa que l'infant s'esforci molt més en la activitat o gimcana. És necessari que els infants coneguin els llocs emblemàtics del seu poble perquè així prenguin responsabilitat.
Hem observat com teniu molt en compte la opinió del infants i com promoveu el diàleg, la cooperació i el respecte entre els companys.
La recerca d'informació sobre tossa i la realització de les preguntes faran que aprenguin sobre el lloc on viuen i sobre els costums del poble.
Em sembla molt bon bloc amb unes activitats molt treballades i correctes.
Enhorabona :)
Hola noies!
ResponEliminaOpinem que les activitats són molt completes i que heu treballat perquè els alumnes coneguin el millor possible aquest indret. Ens agrada veure com poseu en pràctica la cooperativitat i elaboreu activitats dinàmiques com ara la gimcama. Un altre aspecte que ens ha agradat molt ha estat el fet que en la segona activitat demaneu l'opinió dels alumnes perquè moltes vegades no ens adonem que ells tenen les seves pròpies idees i que també ens poden aportar moltes coses. Així doncs, creiem que aneu pel bon camí! Felicitats:)